OGÓLNE WARUNKI UMOWNE
Preambulum
Witamy na naszej stronie internetowej! Dziękujemy, że robiąc zakupy, zaufaliście nam!
OWU niniejszego sklepu internetowego zostały sporządzone przy pomocy Przyjaznego dla Konsumentów generatora OWU.
W przypadku pojawienia się pytań związanych z niniejszymi Ogólnymi Warunkami Umownymi, korzystaniem ze strony internetowej, poszczególnymi produktami, procesem zakupów lub innymi indywidualnymi życzeniami, prosimy o nawiązanie kontaktu z naszymi współpracownikami w podany przez nas sposób!
Impressum: dane Usługodawcy (Sprzedawca, Przedsiębiorstwo)
Nazwa: Valkai Éva E.V.
Siedziba: 6600 Szentes, Tiszavirág utca 1.
Adres korespondencyjny: 6600 Szentes, Tiszavirág utca 1.
Nr KRS: 58604328
NIP: 59478087-1-26
NIP EU: HU59478087
Osoba reprezentująca: Valkai Éva
E-mail: sprzedaz@softlite.pl
Strona internetowa: https://softlite.pl
Pojęcia
Towar: rzecz ruchoma, w tym woda, gaz i energia elektryczna w pojemnikach, butelkach lub w inny sposób w ograniczonych ilościach, lub w określonych objętościach oraz towary zawierające komponenty cyfrowe
Towar zawierający elementy cyfrowe: ruchoma rzecz, która zawiera w sobie zawartość cyfrową lub usługę cyfrową, lub jest z nią powiązana, w taki sposób, że w przypadku braku danych treści cyfrowych lub usługi cyfrowej towary nie byłyby w stanie spełniać swoich funkcji
Strony: wspólnie Sprzedający i Kupujący
Konsument: osoba fizyczna działająca poza swoją działalnością zawodową, gospodarczą lub handlową
Umowa konsumencka: taka umowa, której jeden podmiot klasyfikowany jest jako konsument
Funkcjonalność: towar zawierający elementy cyfrowe, ta zdolność zawartości cyfrowej lub usługi cyfrowej, która spełnia funkcję odpowiadającą jego celom
Producent: wytwórca produktu, w przypadku produktu importowanego importer wwożący produkt na teren Unii Europejskiej lub dowolna taka osoba, która identyfikuje się jako producent, wskazując na produkcie swoją nazwę, znak towarowy lub inny znak wyróżniający
Interoperacyjność: towar zawierający elementy cyfrowe, zdolność towarów, treści cyfrowych lub usług cyfrowych zawierających elementy cyfrowe do interakcji ze sprzętem i oprogramowaniem innym niż towary, treści cyfrowe lub usługi cyfrowe, które są z nimi normalnie używane
Kompatybilność: towar zawierający elementy cyfrowe, zdolność treści cyfrowych lub usługi cyfrowej do współdziałania ze sprzętem, lub oprogramowaniem, które są powszechnie używane z towarami, treściami cyfrowymi lub usługami cyfrowymi tego samego rodzaju, bez konieczności modyfikacji;
Strona internetowa: niniejsza strona internetowa, która służy do zawarcia umowy
Umowa: umowa kupna-sprzedaży zawarta pomiędzy Sprzedającym i Kupującym przy pomocy strony internetowej i poczty elektronicznej
Trwały nośnik danych: dowolne takie narzędzie, które umożliwia konsumentowi lub przedsięwzięciu przechowywanie adresowanych do niego danych osobowych w sposób dostępny w przyszłości i zgodny z celem przeznaczenia danych oraz wyświetlanie przechowywanych danych w niezmienionej formie
Narzędzie umożliwiające komunikację na odległość pomiędzy podmiotami będącymi w pewnej odległości od siebie (nieobecnymi): takie narzędzie, które jest odpowiednie do złożenia oświadczeń umownych pomiędzy nieobecnymi stronami, w celu zawarcia umowy. W szczególności takim narzędziem jest zaadresowany lub niezaadresowany formularz, standardowy list, ogłoszenie publikowane w prasie wraz z formularzem zamówienia, katalog, telefon, telefax oraz narzędzia zapewniające dostęp do internetu.
Umowa zawarta pomiędzy stronami na odległość: umowa konsumencka zawierana w ramach systemu sprzedaży na odległość w celu świadczenia umownego produktu lub usługi bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, przy wykorzystaniu wyłącznie środka porozumiewania się umożliwiającego kontakt na odległość w celu zawarcia umowy
Produkt: występujący w ofercie na stronie internetowe, towar przeznaczony na sprzedaż na Stronie internetowej i towar zawierający elementy cyfrowe
Przedsiębiorstwo (przedsięwzięcie): osoba wykonująca zawód, samozatrudnienie lub działalność gospodarczą
Kupujący/Pan/Pani: osoba zawierająca umowę składająca ofertę kupna za pośrednictwem Strony internetowej
Gwarancja: W przypadku umowy zawartej pomiędzy konsumentem i przedsiębiorstwem (dalej: umowa konsumencka) zgodnie z Kodeksem Cywilnym,
- gwarancja podjęta w związku z realizacją umowy, której przedsiębiorstwo podejmuje się w celu należytego wykonania umowy poza zobowiązaniami prawnymi lub w przypadku ich braku podejmuje się jej dobrowolnie, oraz
- obowiązkowa gwarancja opierająca się na przepisach prawnych
Cena zakupu: równowartość płatna za towar oraz za usługę zawierającą treści cyfrowe.
Właściwe przepisy prawne
Do Umowy mają zastosowanie przepisy prawa Polski, w szczególności następujące przepisy:
- Ustawa CLV z 1997r. o ochronie konsumenta
- Ustawa CVIII z 2001r. o elektronicznych usługach handlowych oraz o niektórych kwestiach związanych z usługami społeczeństwa informacyjnego
- Ustawa V z 2013r. o Kodeksie Cywilnym
- Rozporządzenie rządowe 151/2003. (IX.22.) o obowiązkowej gwarancji na trwałe dobra konsumpcyjne
- Rozporządzenie rządowe 45/2014. (II.26.) o szczegółowych przepisach umów zawieranych pomiędzy konsumentem i przedsiębiorstwem
- Rozporządzenie NGM (Ministra Gospodarki Narodowej) 19/2014. (IV.29.) w sprawie zasad postępowania z roszczeniami z tytułu rękojmi i roszczeń gwarancyjnych w odniesieniu do towarów sprzedanych na podstawie umowy między konsumentem a przedsiębiorstwem
- Ustawa LXXVI z 1999r. o prawach autorskich
- Ustawa CXX z 2011r. o prawie do samostanowienia informacyjnego i wolności informacji
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r.w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 oraz (UE) 2017/2394 i dyrektywy 2009/22/WE
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
- Rozporządzenie rządowe 373/2021 (VI.30.) o szczegółowych przepisach umów zawieranych pomiędzy konsumentem i przedsiębiorstwem dotyczących zakupu towarów oraz usług zawierających treści cyfrowe i zapewniania usług cyfrowych.
Zakres i akceptacja OWU
Treść umowy zawartej pomiędzy nami – oprócz rozporządzeń obowiązujących przepisów prawnych – określają niniejsze Ogólne Warunki Umowne (dalej: OWU). Zgodnie z tym niniejsze OWU zawierają prawa i obowiązki dotyczące obu stron, warunki zawarcia umowy, terminy realizacji, warunki dostawy i płatności, przepisy dotyczące odpowiedzialności oraz warunki dotyczące prawa odstąpienia od umowy.
Informacje techniczne wymagane do korzystania ze Strony internetowej, które nie są zawarte w niniejszych OWU, są zawarte w innych informacjach dostępnych na Stronie internetowej.
Przed złożeniem zamówienia należy zapoznać się z rozporządzeniami niniejszych OWU.
Język umowy, forma umowy
Język umów objętych niniejszymi OWU to język Polski.
Umowy objęte niniejszymi OWU nie są klasyfikowane jako umowy zawarte w formie pisemnej, nie są one rejestrowane przez Sprzedającego.
Ceny
Ceny rozumiane są w PLN, zawierają 23% VAT. Nie można wykluczyć możliwości zmiany cen przez Sprzedawcę ze względów biznesowych. Zmiana ceny nie dotyczy umów już zawartych. Jeśli Sprzedawca błędnie pokazał cenę i na dany produkt wpłynęło zamówienie, ale umowa nie została jeszcze zawarta, wtedy Sprzedający postępuje zgodnie z punktem OWU „Postępowanie w przypadku błędnej ceny”.
Postępowanie w przypadku błędnej ceny
Jednoznacznie za błędną cenę uważane są:
- Cena 0 PLN,
- Cena pomniejszona o zniżkę, która została błędnie przedstawiona (np. w przypadku produktu w cenie 12 PLN ze zniżką 20%, cena oferowanego produktu wynosi 6 PLN).
W przypadku pokazania błędnej ceny Sprzedający zaproponuje możliwość zakupu produktu w rzeczywistej, prawidłowej cenie i Kupujący, posiadając te informacje, może zadecydować, czy zamówi produkt po jego faktycznej cenie lub bez jakichkolwiek następstw prawnych zrezygnuje z zamówienia.
Rozpatrywanie reklamacji i możliwości dochodzenia swoich praw
Reklamacje konsumenta związane z produktem lub z działalnością Sprzedającego można złożyć w następujący sposób:
- Na adres internetowy: https://softlite.pl
- E-mail: sprzedaz@softlite.pl
Konsument może złożyć zażalenie wobec przedsięwzięcia słownie lub pisemnie, które dotyczy zachowania, działalności, lub zaniechania przedsięwzięcia, lub osoby działającej w interesie przedsięwzięcia w związku z dystrybucją, lub sprzedażą towarów konsumentom.
Zażalenie słowne przedsiębiorstwo ma obowiązek zbadać natychmiast i zgodnie z potrzebą załatwić. Jeśli konsument nie zgadza się z rozpatrzeniem zażalenia lub nie jest możliwe natychmiastowe rozpatrzenie zażalenia, przedsiębiorstwo ma obowiązek natychmiastowego sporządzenia protokołu o reklamacji (zażaleniu) i jego stanowisku z nim związanym i w przypadku zażalenia ustnego na miejscu ma obowiązek osobistego przekazania konsumentowi kopii protokołu. W przypadku reklamacji złożonej przez telefon lub za pomocą innej usługi komunikacji elektronicznej zostanie on przesłany konsumentowi jednocześnie z odpowiedzią merytoryczną w terminie 30 dni, zgodnie z wymogami udzielenia odpowiedzi na pisemną reklamację. W innych przypadkach na reklamację pisemną należy odpowiadać zgodnie z poniższymi. Na reklamację pisemną przedsiębiorstwo ma obowiązek udzielenia merytorycznej odpowiedzi i zastosowania odpowiednich kroków w ciągu trzydziestu dni od wpłynięcia zażalenia, jeśli bezpośrednio stosowane akty prawne Unii Europejskiej nie stanowią inaczej. Krótszy termin może być określony poprzez przepisy prawne, natomiast dłuższy poprzez ustawę. Stanowisko odrzucające reklamację przedsiębiorstwo ma obowiązek uzasadnić. Przedsiębiorstwo ma obowiązek opatrzenia reklamacji zgłaszanej przez telefon lub przy pomocy innej usługi komunikacji elektronicznej indywidualnym znakiem identyfikacyjnym.
Protokół sporządzony w związku z reklamacją powinien zawierać:
- Nazwisko i imię oraz adres konsumenta,
- Miejsce, czas i sposób złożenia zażalenia,
- Szczegółowy opis zażalenia konsumenta, spis dokumentów i innych dowodów przedstawionych przez konsumenta,
- Oświadczenie przedsiębiorstwa o jego stanowisku w związku z reklamacją konsumenta, o ile jest możliwe natychmiastowe zbadanie reklamacji,
- Podpis osoby sporządzającej protokół i konsumenta, za wyjątkiem reklamacji złożonej słownie przez telefon lub przy pomocy innej usługi komunikacji elektronicznej,
- Miejsce i data sporządzenia protokołu,
- W przypadku reklamacji złożonej przez telefon lub przy pomocy innej usługi komunikacji elektronicznej indywidualny numer identyfikacyjny reklamacji.
Przedsiębiorstwo ma obowiązek zachowania przez trzy lata protokołu dotyczącego reklamacji i kopii odpowiedzi i na wniosek organów kontrolnych ich przedstawienia.
W przypadku odrzucenia reklamacji przedsiębiorstwo ma obowiązek pisemnego poinformowania konsumenta w zależności od charakteru reklamacji, w jakim organie władzy lub organie rozjemczym może wnioskować o rozpoczęcie postępowania. Ponadto informacja musi zawierać lokalizację, telefon i kontakt internetowy oraz adres korespondencyjny właściwego organu lub organu pojednawczego w miejscu zamieszkania, lub pobytu konsumenta. Informacja powinna informować również o tym czy przedsiębiorca skorzysta z procedury pojednawczej w celu rozstrzygnięcia sporu konsumenckiego. O ile ewentualny spór konsumencki pomiędzy Sprzedającym i Konsumentem nie zostanie rozwiązany w drodze negocjacji, Konsument ma do dyspozycji poniższe możliwości dochodzenia swoich praw:
Procedura ochrony konsumenta
Złożenie reklamacji (zażalenia) jest możliwe w organach ochrony konsumenta. O ile Konsument zauważy naruszenie swoich praw konsumenckich, ma prawo zwrócić się z zażaleniem do właściwego organu ochrony konsumenta zgodnego z jego miejscem zamieszkania. Po rozpatrzeniu reklamacji organ podejmuje decyzję o przeprowadzeniu postępowania dotyczącego ochrony konsumenta. Zadania organów pierwszej instancji ochrony konsumenta wypełniają stołeczne i wojewódzkie urzędy rządowe, których lista znajduje się tutaj: http://www.kormanyhivatal.hu/
Postępowanie sądowe
Klient jest uprawniony do dochodzenia roszczeń wynikających ze sporu konsumenckiego na drodze sądowej w postępowaniu cywilnym zgodnie z ustawą V z 2013 r. o Kodeksie cywilnym oraz rozporządzeniami ustawy CXXX z 2016 r. o Kodeksie postępowania cywilnego.
Postępowanie rozjemcze
Informujemy, że Pan/Pani może złożyć wobec nas skargę konsumencką. Jeśli reklamacja zostanie odrzucona, wtedy ma Pan/Pani prawo zwrócić się do organu rozjemczego właściwego według miejsca zamieszkania lub przebywania: warunkiem wszczęcia postępowania pojednawczego jest podjęcie przez Konsumenta bezpośredniej próby rozwiązania sporu z zainteresowanym przedsiębiorstwem. Na wniosek Konsumenta, zamiast organu właściwego, kompetentnym w postępowaniu może być organ pojednawczy wyznaczony we wniosku Konsumenta.
W czasie postępowania rozjemczego przedsiębiorstwo jest zobowiązane do współpracy.
W ramach tej współpracy przedsiębiorstwa mają obowiązek przesłania odpowiedzi na wezwanie organów rozjemczych, a ponadto zostanie odnotowany jako obowiązek, obowiązek pojawienia się przed organem rozjemczym („zapewnienie udziału osoby upoważnionej do zawarcia porozumienia na rozprawie”).
Jeśli siedziba lub zakład przedsiębiorstwa nie jest zarejestrowany w województwie zgodnym z Izbą, w której prowadzi swoją działalność właściwy terenowo organ rozjemczy, obowiązek współpracy przedsiębiorstwa obejmuje oferowanie możliwości zawarcia pisemnej umowy odpowiadającej potrzebom Konsumenta.
W przypadku naruszenia w/w obowiązku współpracy organ ochrony konsumenta posiada zakres działania, na podstawie którego w wyniku zmiany przepisów prawnych w przypadku zachowania przedsiębiorstwa naruszającego prawo, obowiązkowe jest wyznaczenie grzywny, nie ma możliwości odstąpienia od grzywny. Oprócz ustawy o ochronie konsumenta została zmieniona również ustawa o małych i średnich przedsiębiorstwach, tak więc w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw nie można pominąć wyznaczenia grzywny.
Wysokość grzywny w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw wynosi od 175 do 6000 PLN, natomiast w przypadku przedsiębiorstw podlegających pod ustawę o rachunkowości z roczną sprzedażą netto przekraczającą 1170000 PLN, w przypadku przedsiębiorstw, które nie są zaliczane do małych i średnich, grzywna może wynosić od 175 PLN do 5% rocznej sprzedaży netto przedsiębiorstwa, ale najwyżej może stanowić 5830000 PLN. Celem ustawodawstwa poprzez wprowadzenie obowiązkowej grzywny jest wzmocnienie współpracy z organem rozjemczym oraz zapewnienie aktywnego udziału przedsiębiorstw w postępowaniu organu rozjemczego.
Do zakresu działania organu rozjemczego należy rozwiązanie sporu konsumenckiego poza postępowaniem sądowym. Zadaniem organu pojednawczego jest próba osiągnięcia porozumienia stron w celu rozstrzygnięcia sporu konsumenckiego, w przypadku niedoprowadzenia do wyniku, podejmuje decyzję w celu zapewnienia prostego, szybkiego, sprawnego i oszczędnego egzekwowania praw konsumenckich. Organ rozjemczy na wniosek konsumenta lub przedsiębiorcy udziela rad w kwestii praw posiadanych przez konsumenta oraz w związku z obciążającymi go zobowiązaniami.
Organ pojednawczy rozpoczyna postępowanie na wniosek konsumenta. Wniosek należy złożyć w formie pisemnej do prezesa organu rozjemczego: wymóg zachowania formy pisemnej może być spełniony listownie, telegramem, telegrafem lub faksem oraz w każdy inny sposób, który umożliwia odbiorcy trwałe zachowanie adresowanych do niego danych w celu, dla którego dane te były przeznaczone oraz umożliwia ich wyświetlenie w niezmienionej postaci. Wniosek powinien zawierać:
- Nazwisko i imię, adres zamieszkania lub przebywania Konsumenta,
- nazwę, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności przedsiębiorcy, którego dotyczy spór konsumencki,
- jeśli Konsument wniósł o wyznaczenie organu zamiast właściwego organu rozjemczego,
- krótki opis stanowiska Konsumenta, fakty to potwierdzające i tego dowody,
- oświadczenie Konsumenta o tym, że Konsument spróbował rozwiązać kwestię sporną bezpośrednio z przedsiębiorcą, którego spór dotyczy,
- oświadczenie Konsumenta o tym, że nie wnioskował o postępowanie innego organu rozjemczego, nie rozpoczęło się postępowanie mediatorskie, nie został złożony pozew, ani wniosek o wydanie nakazu zapłaty,
- wniosek dotyczący decyzji organu,
- podpis Konsumenta.
Do wniosku należy załączyć ten dokument oraz kopię (wyciąg) tego dokumentu, na którego treść Konsument powołuje się jako na dowód, a w szczególności pisemne oświadczenie przedsiębiorstwa o odrzuceniu reklamacji, w przypadku jego braku inne dowody pisemne, będące w posiadaniu Konsumenta o próbach doprowadzenia do porozumienia.
Jeśli w imieniu Konsumenta występuje osoba upoważniona, do wniosku należy załączyć upoważnienie.
Więcej informacji na temat Kolegium pojednawczego można znaleźć tutaj: http://www.bekeltetes.hu
Więcej informacji na temat właściwych terytorialnie organów rozjemczych znajduje się tutaj:
https://bekeltetes.hu/index.php?id=testuletek
Dane kontaktowe poszczególnych właściwych terytorialnie kolegiów pojednawczych:
Kolegium pojednawcze okręgu Baranya | Kolegium pojednawcze okręgu Bács-Kiskun |
Kolegium pojednawcze okręgu Békés | Kolegium pojednawcze okręgu Borsod-Abaúj-Zemplén Adres: 3525 Miskolc, Szentpáli u. 1. |
Kolegium pojednawcze Budapesztu | Kolegium pojednawcze okręgu Csongrád-Csanád |
Kolegium pojednawcze okręgu Fejér | Kolegium pojednawcze okręgu Győr-Moson-Sopron |
Kolegium pojednawcze okręgu Hajdú-Bihar | Kolegium pojednawcze okręgu Heves |
Kolegium pojednawcze okręgu Jász-Nagykun-Szolnok | Kolegium pojednawcze okręgu Komárom-Esztergom |
Kolegium pojednawcze okręgu Nógrád | Kolegium pojednawcze okręgu Pest |
Kolegium pojednawcze okręgu Somogy | Kolegium pojednawcze okręgu Szabolcs-Szatmár-Bereg |
Kolegium pojednawcze okręgu Tolna | Kolegium pojednawcze okręgu Vas |
Kolegium pojednawcze okręgu Veszprém | Kolegium pojednawcze okręgu Zala |
Platforma online rozstrzygania kwestii spornych
Komisja Europejska stworzyła stronę internetową, na której Konsumenci mogą się zarejestrować i poprzez nią mają możliwość rozwiązywania kwestii spornych związanych z zakupami online poprzez wypełnienie wniosku, pomijając postępowanie sądowe. W ten sposób Konsumenci mogą egzekwować swoje prawa bez ograniczeń związanych np. z odległością.
Jeśli Pan/Pani chce złożyć zażalenie w związku z zakupionym przez internet produktem lub usługą i nie chce zwrócić się do sądu, może skorzystać z narzędzi online uregulowania sporu. Na portalu zarówno Pan/Pani jak i Sprzedający, wobec którego została złożona reklamacja, mogą wspólnie wybrać organ rozstrzygający spory, któremu zostanie powierzone rozpatrzenie reklamacji.
Platforma online do rozstrzygania sporów znajduje się tutaj: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&lng=HU
Prawa autorskie
W rozumieniu § 1 akapitu (1) ustawy LXXVI z 1999r. o prawach autorskich (dalej: Szjt.) strona internetowa klasyfikowana jest jako dzieło autorskie, tak więc każda jego część podlega pod ochronę praw autorskich. Na podstawie § 16 akapitu (1) Szjt. zabrania się wykorzystywania grafiki i rozwiązań programowych, programów komputerowych bez zgody oraz zabrania się wykorzystywania dowolnej takiej aplikacji, przy pomocy której strona internetowa lub dowolna jej część może zostać zmieniona. Wszelkie materiały mogą być pobierane z serwisu i jego bazy danych wyłącznie za pisemną zgodą posiadacza praw, z odniesieniem do strony internetowej oraz wskazaniem źródła. Właścicielem praw autorskich jest Lipcsei Márk György E.V.
Częściowe unieważnienie, kodeks postępowania
Jeśli któryś z punktów OWU jest z punktu widzenia prawa niepełny lub nieważny, pozostałe punkty umowne pozostają w mocy i zamiast nieważnej lub błędnej części mają zastosowanie odpowiednie przepisy prawne.
Sprzedawca nie posiada kodeksu postępowania w rozumieniu ustawy o zakazie nieuczciwych praktyk handlowych wobec Konsumentów.
Działanie treści cyfrowych, techniczne środki ochrony
Dostępność serwerów dostarczających dane wyświetlane na stronie internetowej wynosi ponad 99,9% rocznie. Cała zawartość danych jest systematycznie archiwizowana, tak więc w przypadku problemu jest możliwość przywrócenia oryginalnych treści. Dane pojawiające się na stronie internetowej przechowywane są w bazie danych MSSQL i MySQL. poufne dane są przechowywane z silnym szyfrowaniem, a do ich szyfrowania używamy wsparcia sprzętowego w procesorze.
Poprawa błędów wprowadzania danych – Odpowiedzialność za prawdziwość podanych danych
Pan/Pani w czasie zamówienia przed jego zakończeniem ciągle ma możliwość zmiany wprowadzonych danych (naciskając w wyszukiwarce na przycisk z powrotem, otwiera się poprzednia strona, tak więc wtedy też można poprawić wprowadzone dane, kiedy Pan/Pani jest już na następnej stronie). Zwracamy uwagę na to, że odpowiedzialność spoczywa na Panu/Pani, aby podane dane zostały prawidłowo wprowadzone, bowiem na podstawie danych podanych przez Pana/Panią nastąpi fakturowanie oraz dostawa produktów. Pragniemy zwrócić również uwagę na fakt, że źle podany adres mailowy lub zapełnienie miejsca w skrzynce pocztowej może skutkować niedoręczeniem potwierdzenia i uniemożliwić zawarcie umowy. Jeśli Kupujący zakończył zamówienie i w podanych danych znalazł błąd, wtedy w najkrótszym możliwym czasie powinien rozpocząć zmianę zamówienia. O zmianie błędnie złożonego zamówienia Kupujący powiadamia Sprzedającego, wysyłając z podanego w zamówieniu adresu e-mail wiadomość lub dokonuje tego przez telefon.
Korzystanie ze strony internetowej
W celu dokonania zakupów nie ma obowiązku rejestracji.
Proces zakupów
Wybór produktu
Klikając na kategorie produktów znajdujące się na stronie internetowej można wybrać odpowiednią grupę produktów, a w niej poszczególne produkty. Klikając na poszczególne produkty, pojawia się zdjęcie produktu, numer artykułu, cena. W przypadku zakupu należy zapłacić cenę pokazaną na stronie internetowej.
Umieszczenie w koszyku
Po wyborze Produktu, klikając na przycisk „do Koszyka”, dowolna ilość produktów może zostać umieszczona w koszyku bez obowiązku zakupu lub płatności, ponieważ umieszczenie produktu w koszyku nie jest klasyfikowane jako złożenie oferty.
Proponujemy, aby również wtedy włożyć produkt do koszyka, jeśli nie jesteście Państwo pewni, czy chcecie dany produkt zakupić, ponieważ dzięki temu poprzez jedno kliknięcie stanie się dla Państwa jasne, które produkty na daną chwilę są przez Państwa wybrane i wyświetlając te produkty na ekranie, możecie je obejrzeć i porównać. Zawartość koszyka do finalizacji zamówienia, tzn. do przyciśnięcia przycisku „Finalizacja zamówienia”, może być w dowolny sposób zmieniona, produkty zgodnie z życzeniem mogą być usunięte z koszyka oraz inne produkty mogą zostać dołożone oraz może zostać zmieniona ilość produktów.
Jeśli produkt zostanie umieszczony w Koszyku, wtedy pojawia się w oddzielnym okienku tekst „Produkt zostanie dołożony do koszyka”. Jeśli Pan/Pani nie chce wybrać dalszych produktów, prosimy nacisnąć na przycisk „Przejdź do koszyka”! Jeśli chce Pan/Pani jeszcze raz obejrzeć wybrany produkt lub włożyć nowy produkt do koszyka, należy nacisnąć na przycisk „Wróć do produktów”!
Zobacz koszyk
W trakcie korzystania ze strony internetowej klikając na ikonę „Zobacz koszyk” w dowolnej chwili można sprawdzić zawartość koszyka. Jest tutaj możliwość usunięcia z koszyka wybranych produktów oraz zmiany ilości produktów. System po naciśnięciu przycisku „Aktualizacja koszyka” wyświetli odpowiednie informacje zgodne z dokonaną zmianą, w tym również cenę włożonych do koszyka produktów. Jeśli nowe produkty nie będą wybierane i umieszczane w koszyku, wtedy naciskając przycisk „Zamówienie”, można kontynuować zakupy.
Podanie danych o Kupującym
Po naciśnięciu przycisku „Zamówienie” wyświetlona zostanie zawartość koszyka oraz w przypadku zakupu wybranych produktów również całkowita cena zakupu do zapłaty. W polu „Usługa dostawy” należy zaznaczyć, czy zamówiony produkt zostanie odebrany osobiście (odbiór osobisty) lub ma zostać dostarczony. W przypadku doręczenia system sygnalizuje koszt dostawy, który jest płatny w przypadku złożenia zamówienia.
W polu „Dane użytkownika” można podać adres mailowy, w polu „Informacje do fakturowania” nazwisko i imię, adres, numer telefonu. W polu „Informacje dotyczące dostawy” system automatycznie przechowuje dane podane w „Informacjach do fakturowania”. Jeśli dostawa ma nastąpić na inny adres, prosimy usunąć fajeczkę. W polu „Uwagi” można podać dalsze informacje.
Przegląd zamówienia
Po wypełnienie w/w pól, klikając na przycisk „Kontynuacja w następnym kroku”, można kontynuować proces zamówienia oraz klikając na przycisk „Nie” można usunąć/poprawić wprowadzone dotąd dane oraz powrócić do zawartości Koszyka. W przypadku kliknięcia na przycisk „Kontynuacja w następnym kroku” następuje przekierowanie na stronę „Przegląd zamówienia”. Tutaj widać podsumowanie wcześniej podanych danych i kwotę do zapłaty (tych danych tutaj nie można już zmienić, tylko klikając na przycisk „Wróć”).
Finalizacja zamówienia (składanie oferty)
Jeśli klient jest przekonany, że zawartość koszyka jest zgodna z zamówionymi produktami oraz dane są prawidłowe, wtedy klikając na przycisk „Zamówienie”, można zamknąć zamówienie. Informacje podawane na stronie internetowej nie są traktowane przez Sprzedającego jako oferta dotycząca podpisania umowy. W przypadku zamówień podlegających pod niniejsze OWU Pan/Pani traktowani są jako składający ofertę.
Pan/Pani naciskając przycisk „Zamówienie” przyjmują do wiadomości, że ofertę należy uważać za złożoną i oświadczenie – w przypadku potwierdzenia przez Sprzedającego zgodnie z niniejszymi OWU – związane jest z obowiązkiem płatności. Oferta obowiązuje przez 48 godzin. Jeśli Sprzedawca nie potwierdzi Pana/Pani oferty w ciągu 48 godzin zgodnie z ogólnymi warunkami umownymi, jest Pan/Pani zwolniony/a z zobowiązań ofertowych.
Przetwarzanie zamówienia, zawieranie umowy
Przetwarzanie zamówienia następuje w dwóch krokach. Pan/Pani ma możliwość złożenia zamówienia w dowolnym momencie. Najpierw zamówienie zostaje potwierdzone automatycznie, co potwierdza tylko ten fakt, że Pana/Pani zamówienie wpłynęło przez stronę internetową, ale to potwierdzenie nie jest traktowane jako przyjęcie Pana/Pani oferty. Jeśli Pan/Pani zauważy, że automatyczne potwierdzenie mailowe zawiera Pana/Pani błędne dane (np. nazwisko i imię, adres, telefon, itp.), wtedy jest Pana/Pani obowiązkiem niezwłoczne powiadomienie nas drogą mailową o tym fakcie, przy jednoczesnym podaniu prawidłowych danych. Jeśli w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia nie otrzyma Pan/Pani wiadomości potwierdzającej, wtedy prosimy skontaktować się z nami, ponieważ być może zamówienie nie dotarło do nas z powodu problemów technicznych systemu.
Sprzedający po Pana/Pani ofercie w drugim mailu potwierdza Pana/Pani ofertę. Umowa wtedy zostaje zawarta, kiedy wysłany przez Sprzedającego potwierdzający e-mail stanie się dostępny w systemie poczty elektronicznej (drugie potwierdzenie).
Sposoby płatności
Przelew bankowy
Możesz również zapłacić za produkty przelewem bankowym. (Obecnie nieaktywne)
Płatność kartą bankową za pośrednictwem systemu Stripe
Jeśli wybierzesz tę metodę płatności, zostaniesz przekierowany do systemu Stripe, gdzie możesz użyć kart bankowych do uregulowania rachunku. We wszystkich przypadkach dane karty bankowej należy wprowadzić na stronie rozwiązania płatniczego, aby w żadnych okolicznościach nie dotarły one do sprzedawcy. Całkowita kwota zamówienia zostanie pobrana z karty bankowej po złożeniu zamówienia.
PayPal
PayPal jest do dyspozycji kupujących w ponad 200 krajach jako prosty i bezpieczny sposób płatności.
PayPal posiada liczne zalety, które ułatwiają i przyspieszają zakupy, a informacje finansowe są bezpieczne:
- E-mail, hasło. To wszystko, co jest potrzebne, aby zapłacić lub dokonać przelewu w systemie PayPal. Natomiast karta płatnicza może pozostać w portfelu.
- W celu płatności nie ma potrzeby doładowywania konta PayPal. Wystarczy, jeśli do konta PayPal zostanie przyporządkowana karta płatnicza, co więcej, wystarczy zrobić to tylko raz, na początku.
- PayPal to znany na całym świecie sposób płatniczy, zapewniający bezpieczne transakcje, poprzez który można zapłacić cenę produktu przez internet w 26 walutach.
- Dołączając do PayPala można prościej płacić w naszym sklepie internetowym!
Sposoby otrzymania, opłaty
Wysyłka maila
Nie obciąża Pana/Pani żadna opłata.
Termin realizacji
Odnośnie zamówienia powszechny termin realizacji wynosi najwyżej 30 dni, licząc od potwierdzenia zamówienia. W przypadku opóźnienie ze strony Sprzedającego Kupujący ma prawo do wyznaczenia dodatkowego terminu. Jeśli Sprzedający nie zrealizuje zamówienia w dodatkowym terminie, Kupujący ma prawo odstąpić od umowy.
Zastrzeżenie praw, klauzula własności
Jeśli wcześniej już zamawiany był towar i w trakcie dostawy nie został odebrany (nie wliczając tutaj przypadku skorzystania z prawa odstąpienia) lub Towar wrócił do sprzedawcy z adnotacją „brak kontaktu”, Sprzedający wiąże realizację zamówienia z przedpłatą ceny zakupu i kosztów dostawy.
Sprzedający może wstrzymać przekazanie Produktu do czasu, kiedy przekona się, że cena za Produkt została pomyślnie zapłacona w systemie płatności elektronicznych (wliczając tutaj również ten przypadek, kiedy w przypadku płatności przelewem za produkt Kupujący dokonuje przelewu w walucie danego państwa członkowskiego i z powodu przewalutowania i kosztów bankowych Sprzedający nie otrzyma całej kwoty ceny zakupu i kosztów dostawy). Jeśli nie została zapłacona pełna cena Produktu, Sprzedający może wezwać Kupującego do uzupełnienia kwoty.
Sprzedaż za granicę
Sprzedający nie rozróżnia przy używaniu Strony internetowej Kupujących z terenu Polski i spoza ich terenu, z terenu Unii Europejskiej. W przypadku braku innych rozporządzeń niniejszych OWU Sprzedawca zapewnia dostawę/odbiór zamówionych produktów na terenie Polski.
Rozporządzenia niniejszych OWU są miarodajne również w przypadku zakupów na teren poza Węgrami z tym że na podstawie przepisów odpowiedniego rozporządzenia w rozumieniu niniejszego punktu kupującym jest ten konsument, który jest obywatelem któregoś z państw członkowskich lub posiada miejsce zamieszkania, w którymś z państw członkowskich lub jest nim przedsiębiorstwo z siedzibą, w którymś z państw członkowskich i w Unii Europejskiej zakupuje towar lub korzysta z usług tylko i wyłącznie w celu końcowego ich wykorzystania. Jako Konsument traktowana jest ta osoba fizyczna, która działa w celach niezwiązanych z działalnością handlową, przemysłową, rzemieślniczą lub zawodową.
Językiem komunikacyjnym i zakupowym jest w pierwszym rzędzie język Polski, Sprzedający nie ma obowiązku komunikowania się z Kupującymi w językach państw członkowskich.
Sprzedawca nie jest zobowiązany do przestrzegania wymogów pozaumownych związanych z Produktem zgodnych z prawem krajowym Kupującego, na przykład takich jak etykietowanie lub wymagania branżowe, lub do informowania Kupującego o tych wymogach.
Sprzedający w przypadku braku odmiennych rozporządzeń w przypadku wszystkich produktów stosuje Polski VAT.
Kupujący może skorzystać ze swoich możliwości prawnych zgodnie z niniejszymi OWU.
W przypadku zastosowania elektronicznych rozwiązań płatniczych płatność realizowana jest w walucie określonej przez Sprzedającego.
Sprzedający może wstrzymać przekazanie Produktu do tego czasu, aż nie przekona się o tym, że zapłata ceny Produktu i kosztów transportu została pomyślnie dokonana przy użyciu elektronicznych rozwiązań płatniczych (w tym również w tym wypadku, kiedy w przypadku produktu opłacanego przelewem Kupujący dokonuje przelewu ceny towaru (opłaty za transport) w walucie danego państwa członkowskiego i przewalutowanie oraz z powodu marży i kosztów banku Sprzedający nie otrzyma pełnej kwoty ceny zakupu). Jeśli cena Produktu nie zostanie w pełnej mierze uregulowana, Sprzedający może wezwać Kupującego do uzupełnienia ceny zakupu.
Sprzedający w celu przekazania produktu zapewnia również opcje przekazania dostępne dla Polski Kupujących dla Kupujących spoza Polski.
O ile Kupujący zgodnie z OWU może prosić o dostawę Produktu na teren Polski lub na teren dowolnego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, może o to prosić również kupujący nie z terenu Polski przy sposobie dostawy zaznaczonym w OWU.
O ile Kupujący wybierze zgodnie z OWU osobisty odbiór Produktu u Sprzedawcy, może z tej opcji skorzystać również Kupujący, który nie przebywa na Węgrzech.
W przeciwnym razie Kupujący może zażądać dostarczenia Produktu za granicę na własny koszt. Polski Kupującemu nie przysługuje takie prawo.
Sprzedający realizuje zamówienie po opłaceniu opłaty za dostawę, o ile Kupujący nie zapłaci Sprzedawcy za dostawę lub nie rozwiąże dostawy we własnym zakresie do wcześniej ustalonego terminu, Sprzedający wymówi umowę i zwróci Kupującemu wcześniej zapłaconą cenę zakupu.
Informacja konsumencka
Informacja o prawie konsumenta do odstąpienia od umowy
Za konsumenta zgodnie z § 8:1. akapitem 1 punktem 3 Kodeksu Cywilnego uważana jest osoba fizyczna działającą poza zakresem swojego zawodu, samozatrudnienia lub działalności gospodarczej, tak więc osoby prawne nie mogą skorzystać z prawa odstąpienia od umowy bez uzasadnienia!
Konsument zgodnie z § 20 Rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.) ma prawo do odstąpienia od umowy bez uzasadnienia. Termin odstąpienia od umowy wynosi dla konsumenta
- a)w przypadku umowy dotyczącej kupna-sprzedaży produktu
aa)kupna-sprzedaży produktu,
ab) większej ilości produktów, jeśli dostarczenie poszczególnych produktów następuje w odmiennych terminach, w terminie liczonym od dostarczenia ostatniego produktu,
od dnia odbioru przez konsumenta lub osobę przez nią wyznaczoną od przewoźnika przez osobę trzecią w terminie wynoszącym 14 dni.
Postanowienia niniejszego punktu nie naruszają prawa Konsumenta do skorzystania z prawa odstąpienia od umowy przewidzianego w niniejszym punkcie między dniem zawarcia umowy a dniem odbioru produktu.
Jeśli Konsument złożył ofertę na zawarcie umowy, to przed zawarciem umowy Konsument ma prawo do cofnięcia oferty, co znosi obowiązek zawarcia umowy.
Oświadczenie o odstąpieniu, skorzystanie z prawa konsumenta do odstąpienia od umowy lub wymówienia umowy
Konsument z zapewnionego w § 20 Rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.) prawa może skorzystać w drodze złożenia jednoznacznego oświadczenia lub wykorzystując wzór oświadczenia, które można pobrać na stronie internetowej.
Ważność oświadczenia Konsumenta o odstąpieniu
Uznaje się, że prawo odstąpienia było terminowe, jeżeli Konsument w terminie złoży oświadczenie. Termin realizacji to 14 dni.
Na Konsumencie spoczywa obowiązek udowodnienia, że prawo odstąpienia jest wykonane zgodnie z rozporządzeniami.
Sprzedający po otrzymaniu oświadczenia Konsumenta o odstąpieniu ma obowiązek potwierdzenia go na elektronicznym nośniku danych.
Obowiązki Sprzedającego w przypadku odstąpienia Konsumenta
Obowiązek Sprzedającego do zwrotu
Jeśli Konsument odstąpił od umowy zgodnie z § 22 Rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.), Sprzedający najpóźniej w ciągu czternastu dni od uzyskania wiadomości o odstąpieniu zwraca zapłaconą przez Konsumenta pełną kwotę usługi oraz koszty związane z realizacją usługi, tak więc również opłatę za dostawę. Pragniemy zwrócić uwagę na fakt, że to rozporządzenie nie dotyczy dodatkowych kosztów spowodowanych wyborem sposobu transportu odmiennego od najmniej kosztownego zwyczajowego sposobu transportu.
Sposób zwrotu zobowiązania Sprzedającego
W przypadku odstąpienia lub wymówienia zgodnego § 22 Rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.), Sprzedający zwraca Konsumentowi kwotę należności w sposób zgodny ze sposobem płatności dokonanym przez konsumenta. Na podstawie szczególnej zgody Konsumenta, Sprzedający może zastosować również inną metodę płatności, ale w związku z tym Konsument nie może zostać obciążony żadną dodatkową opłatą. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie spowodowane podaniem przez Konsumenta błędnego i/lub niedokładnego numeru konta bankowego lub adresu korespondencyjnego.
Dodatkowe koszty
Jeśli Konsument wybiera sposób transportu odmienny od tradycyjnego najmniej kosztownego sposobu płatności, Sprzedający nie ma obowiązku zwrotu dodatkowych kosztów z tego wynikłych. W takim przypadku obowiązek zwrotu dotyczy wysokości ogólnych wskazanych opłat za wysyłki.
Prawo wstrzymania
Sprzedający dotąd może wstrzymać kwotę należną Konsumentowi, dopóki Konsument nie zwrócił produktu lub bez wątpliwości potwierdzi, że odesłał go; spośród dwóch terminów należy wziąć pod uwagę wcześniejszy termin. Nie jesteśmy w stanie przyjąć przesyłek wysyłanych za pobraniem lub przesyłką pocztową.
Obowiązki Konsumenta w przypadku odstąpienia lub wymówienia
Zwrot produktu
Jeśli Konsument odstąpi od umowy zgodnie z § 22 Rozporządzenia rządowego 45/2014. (II. 26.), ma obowiązek niezwłocznego odesłania lub przekazania Sprzedającemu, lub osobie przez niego upoważnionej produktu, ale nie później niż w ciągu czternastu dni licząc od odstąpienia. Zwrot uważany jest za terminowy, jeśli Konsument wysłał produkt przed upływem terminu.
Ponoszenie bezpośrednich kosztów związanych ze zwrotem produktu
Konsument ponosi bezpośrednie koszty odesłania produktu. Produkt należy odesłać na adres Sprzedającego. Jeżeli Konsument wypowie umowę o świadczenie usługi poza lokalem przedsiębiorstwa lub podpisaną zaocznie po rozpoczęciu świadczenia, jest zobowiązany zapłacić przedsiębiorcy opłatę proporcjonalną do usługi wykonanej do dnia powiadomienia przedsiębiorcy. Kwotę płatną proporcjonalnie przez Konsumenta należy ustalić zgodnie z kwotą ustaloną w umowie, powiększoną o podatek. Jeśli Konsument udowodni, że w ten sposób ustalona pełna kwota jest zbyt wysoka, wtedy kwotę proporcjonalną należy wyliczyć na podstawie wartości rynkowej usług zrealizowanych do momentu zakończenia umowy. Prosimy wziąć pod uwagę, że nie jesteśmy w stanie przyjąć przesyłek wysyłanych za pobraniem lub przesyłką pocztową.
Odpowiedzialność Konsumenta za amortyzację
Konsument ponosi odpowiedzialność za amortyzację produktu wynikłą z używania go w stopniu wykraczającym poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania produktu.
W poniższych przypadkach nie można skorzystać z prawa odstąpienia
Sprzedający zwraca Pana/Pani uwagę na fakt, że nie może Pan/Pani skorzystać z prawa odstąpienia w przypadkach wymienionych w § 29 akapicie (1) Rozporządzenia rządowego 45/2014 (II.26.):
- w przypadku umowy dotyczącej wykonania usługi, po realizacji całej usługi, jeśli przedsiębiorstwo rozpoczęło jej realizację po wcześniejszym uzgodnieniu z Konsumentem i Konsument przyjął do wiadomości, że po realizacji całej usługi utraci prawo odwołania;
- w odniesieniu do takiego produktu lub usługi, na której cenę oraz opłatę przedsiębiorstwo rynku finansowego nie ma wpływu, korzystanie z prawa odstąpienia w określonym terminie jest zależne od możliwych wahań cen;
- w przypadku takiego produktu, który nie jest prefabrykowany, który został wyprodukowany na polecenie lub szczególną prośbę Konsumenta, lub w przypadku takiego produktu, który zostanie jednoznacznie spersonalizowany na Konsumenta;
- w odniesieniu do produktu, który może się zepsuć lub który zachowuje jakość przez krótki okres;
- w odniesieniu do produktu w takim zamkniętym opakowaniu, który po otwarciu ze względów zdrowotnych lub higienicznych nie może być odesłany;
- w odniesieniu do takiego produktu, który ze względu na swój charakter po przekazaniu miesza się z innymi produktami bez możliwości rozdzielenia;
- w odniesieniu do takiego napoju alkoholowego, którego faktyczna wartość zależy od wahań rynku w sposób niezależny od przedsiębiorstwa i którego cenę strony ustalają w momencie zawarcia umowy, natomiast umowa jest realizowana po trzydziestu dniach od jej zawarcia;
- w przypadku takiej umowy przedsiębiorczej, w której przedsiębiorstwo kontaktuje się z Konsumentem na szczególne jego życzenie w celu wykonania pilnych prac naprawczych lub konserwatorskich;
- w odniesieniu do kupna-sprzedaży egzemplarzy nagrania dźwiękowego lub zdjęciowego oraz oprogramowania komputerowego w zamkniętym opakowaniu, jeśli po przekazaniu Konsument otworzył opakowanie;
- w odniesieniu do dzienników, periodyków i czasopism, za wyjątkiem umów prenumeraty;
- w przypadku umów zawartych w czasie publicznej licytacji;
- w przypadku umowy o świadczenie usług noclegowych, transportowych, najmu samochodów, gastronomicznych lub wypoczynkowych, z wyjątkiem usługi mieszkaniowej, w której określono termin lub termin wykonania określony w umowie;
- w przypadku treści cyfrowych dostarczanych na nośniku niematerialnym, jeżeli przedsiębiorca rozpoczął realizację usługi za wyraźną uprzednią zgodą konsumenta, a konsument oświadczył, że przyjmuje do wiadomości, że po rozpoczęciu usługi traci prawo odstąpienia od umowy.
Wymogi realizacji zgodnej z umową
Wymogi realizacji zgodnej z umową obejmują zazwyczaj towary sprzedane w ramach umowy konsumenckiej oraz w przypadku towarów element cyfrowy
Produkt i realizacja w terminie realizacji musi odpowiadać wymogom zawartym w Rozporządzeniu rządowym 373/2021. (VI.30.).
W tym celu, aby realizację uznać za zgodną z umową produkt stanowiący przedmiot umowy
- musi odpowiadać opisowi, ilości, jakości, rodzajowi zawartemu w umowie oraz musi mieć funkcjonalność, kompatybilność, interoperacyjność i inne cechy określone w umowie,
- musi być odpowiedni do dowolnego celu określonego przez Konsumenta, o którym Konsument powiadomił Sprzedającego najpóźniej w momencie zawarcia umowy i który został przez Sprzedającego zaakceptowany,
- musi posiadać wszystkie akcesoria, instrukcje użytkowania, w tym polecenia dotyczące uruchomienia, instrukcję instalacji określoną w umowie oraz wsparcie Biura Obsługi Klienta, a ponadto
- musi mieć zapewnione określone w umowie aktualizacje.
W tym celu, aby realizacja uznana została za zgodną z umową, to produkt stanowiący przedmiot umowy
- musi być odpowiedni do tych celów, które w przypadku takiego samego rodzaju produktu przy braku przepisów i norm technicznych są miarodajne przepisy kodeksu postępowania
- musi posiadać rozsądnie oczekiwaną przez Konsumenta ilość, jakość, wydajność i inne cechy, a w szczególności w odniesieniu do funkcjonalności, kompatybilności, dostępności, ciągłości i bezpieczeństwa, które w przypadku takiego samego produktu są normalne, zwyczajowe, biorąc pod uwagę stwierdzenia złożone publicznie przez Sprzedającego, jego przedstawiciela lub inną osobę biorącą udział w łańcuchu sprzedażowym odnośnie konkretnych właściwości produktu, w szczególności w ogłoszeniach lub na etykiecie produktu
- musi posiadać rozsądnie oczekiwane przez Konsumenta akcesoria i instrukcje, w tym opakowanie oraz instrukcję uruchomienia oraz
- musi odpowiadać właściwościom i opisowi produktu przedstawionemu przez przedsiębiorcę przed podpisaniem umowy jako prototyp, model lub wersja próbna.
Produkt musi odpowiadać w/w publicznemu stwierdzeniu, jeśli Sprzedający udowadnia, że
- nie znał publicznego oświadczenia i nie musiał go znać
- oświadczenie publiczne do czasu zawarcia umowy zostało sprostowane we właściwy sposób lub
- publiczne oświadczenie nie mogło wpłynąć na decyzję osoby uprawnionej w związku z podpisaniem umowy.
Wymogi realizacji zgodnej z umową w przypadku sprzedaży towaru sprzedanego w ramach umowy konsumenckiej
Sprzedawca dokonuje realizacji nieprawidłowo, jeżeli wada towaru wynika z niewłaściwego uruchomienia, pod warunkiem, że:
- a) uruchomienie stanowi część umowy kupna-sprzedaży i wykonuje je Sprzedający lub wykonane zostało na odpowiedzialność Sprzedającego; lub
- b) uruchomienia ma dokonać Konsument i niefachowe uruchomienie jest wynikiem braku przekazanych do dyspozycji przez Sprzedającego, albo w przypadku towarów zawierających elementy cyfrowe, przez dostawcę treści cyfrowych lub usługi cyfrowej poleceń dotyczących uruchomienia.
Jeśli zgodnie z umową kupna-sprzedaży towar jest uruchamiany przez Sprzedającego lub uruchomienie następuje na odpowiedzialność Sprzedającego, realizację wtedy należy uznać za zakończoną przez Sprzedającego, kiedy zakończył uruchamianie.
Jeśli w przypadku towaru zawierającego elementy cyfrowe umowa kupna-sprzedaży przewiduje nieprzerwane dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej przez określony czas, Sprzedawca odpowiada za wadę treści cyfrowych towaru, o ile błąd w przypadku nieprzerwanej usługi trwającej przez okres mniej niż dwóch lat wystąpił lub stał się widoczny w ciągu dwóch lat, licząc od realizacji towaru.
Wymogi realizacji zgodnej z umową w przypadku sprzedaży towaru zawierającego elementy cyfrowe sprzedanego w ramach umowy konsumenckiej
W przypadku towaru zawierającego elementy cyfrowe Sprzedający musi zapewnić, aby Konsument otrzymał powiadomienie o takich aktualizacjach treści cyfrowych lub związanych z nimi usług cyfrowych, w tym również o aktualizacjach bezpieczeństwa, które potrzebne są do utrzymania zgodności towaru z umową oraz musi zapewnić, że Konsument otrzyma te treści.
Sprzedawca udostępniając aktualizację w przypadku zawarcia umowy sprzedaży
- zarządza jednorazowe dostarczenie racjonalnie oczekiwanych przez Konsumenta treści cyfrowych lub usługi cyfrowej, na podstawie rodzaju i celu towarów i elementów cyfrowych oraz indywidualnych okoliczności i charakteru umowy; lub
- zarządza ciągłą usługę treści cyfrowych w określonym okresie, wtedy w przypadku ciągłej usługi w okresie nie przekraczającym dwóch lat musi zapewnić to przez okres dwóch lat licząc od realizacji sprzedaży towaru.
Jeśli Konsument nie zainstaluje w racjonalnym terminie przekazanych mu do dyspozycji aktualizacji, Sprzedający nie jest odpowiedzialny za wadę towaru, jeśli spowodowana jest wyłącznie z braku stosowania aktualizacji, pod warunkiem, że
- a) Sprzedający poinformował Konsumenta o dostępności aktualizacji i konsekwencjach jej niezainstalowania; i
- b) niezainstalowanie aktualizacji przez Konsumenta lub niewłaściwe zainstalowanie aktualizacji przez Konsumenta nie jest spowodowana brakiem instrukcji montażu dostarczonej przez Sprzedawcę.
Nie można stwierdzić błędnej realizacji, jeśli w momencie podpisania umowy Konsument otrzymał oddzielną informację o tym, że któraś konkretna cecha towaru jest odmienna niż opisana i w momencie podpisania umowy kupna-sprzedaży Konsument tę różnicę oddzielnie zaakceptował.
Gwarancja na materiały, gwarancja na produkt, rękojmia
Niniejszy punkt informacji dla Konsumentów został sporządzony na podstawie § 9 akapitu (3) Rozporządzenia rządowego 45/2014 (II.26.) przy zastosowaniu załącznika nr 3 Rozporządzenia rządowego 45/2014 (II.26.), z uzupełnieniem rozporządzeniami przepisów zatwierdzonych po wejściu w życie Rozporządzenia rządowego.
Gwarancja na materiały
W jakim przypadku można skorzystać z prawa gwarancji na materiały?
W przypadku nieprawidłowej realizacji ze strony Sprzedającego można dochodzić od Sprzedającego gwarancji na materiały zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego oraz w przypadku umowy konsumenckiej zgodnie z przepisami Rozporządzenia rządowego 373/2021 (VI.30.).
Jakie prawa wynikają z roszczeń gwarancji na meteriały?
Ogólne zasady gwarancji na materiały
Zgodnie z wyborem można skorzystać z poniższych gwarancji na materiał:
Można poprosić o naprawę lub wymianę, za wyjątkiem, jeśli któreś z tych żądań nie jest wykonalne lub dla Sprzedającego oznaczałoby to nieproporcjonalnie większy koszt. Jeśli nie żąda Pan/Pani naprawy lub wymiany, lub nie można o to poprosić, można zażądać proporcjonalnego zmniejszenia równowartości usługi lub naprawić wadę na koszt Sprzedającego lub w ostateczności odstąpić od umowy.
Z wybranego prawa gwarancji na materiał można przejść na inne prawo, natomiast koszty związane ze zmianą ponosi Pan/Pani, za wyjątkiem, jeśli jest to uzasadnione lub Sprzedający dał powód ku temu.
W przypadku umowy konsumenckiej do czasu udowodnienia czegoś innego trzeba domniemywać, że wada rozpoznana w czasie jednego roku od czasu realizacji zakupu towaru lub towaru zawierającego elementy cyfrowe istniała już w momencie sprzedaży towaru, za wyjątkiem, jeśli to domniemanie jest niezgodne z charakterem towaru lub charakterem wady.
W przypadku produktów używanych w podstawowym przypadku prawa gwarancyjne i rękojmia wyglądają inaczej niż ogólne przepisy. W przypadku używanego produktu również możemy mówić o wadliwej realizacji, natomiast należy wziąć pod uwagę te okoliczności, na podstawie których Kupujący może liczyć na pojawienie się pewnych wad. Bowiem w wyniku starzenia pojawianie się niektórych wad staje się coraz częstsze, w wyniku czego nie można przypuszczać, że używany produkt jest takiej samej jakości jak nowo zakupiony. Na tej podstawie Kupujący tylko w kwestii takich braków może egzekwować swoje prawa gwarancyjne, które wynikają z wad niewynikających z używania i powstają niezależnie od nich. Jeśli używany produkt jest wadliwy i Kupujący klasyfikowany jako Konsument otrzyma na ten temat informacje w czasie zakupu, Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności w związku ze znaną wadą.
W przypadku kupujących nieklasyfikowanych jako Konsumenci termin egzekwowania praw gwarancyjnych na materiał wynosi 1 rok, który rozpoczyna się w dniu realizacji (przekazania).
Specjalne przepisy dotyczące gwarancji na materiały w przypadku towarów i towarów zawierających elementy cyfrowe sprzedanych w ramach umowy konsumenckiej
W przypadku umowy pomiędzy Konsumentem i przedsiębiorstwem na kupno-sprzedaż towaru klasyfikowanego jako drobne ruchomości oraz usługi z zawartością cyfrową treści zapisane w punkcie „Ogólne zasady praw gwarancji na materiały” Konsumentowi przysługują z odstępstwami zgodnymi z niniejszym punktem.
W przypadku umowy pomiędzy Konsumentem i przedsiębiorstwem na kupno-sprzedaż towaru klasyfikowanego jako drobne ruchomości oraz usługi z zawartością cyfrową Konsument w ramach wykorzystywania praw gwarancyjnych na materiały nie może sam naprawić wady na koszt Sprzedającego oraz nie może zlecić naprawy komuś innemu.
Sprzedający może odmówić doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, jeżeli naprawa lub wymiana jest niemożliwa lub skutkowałaby nieproporcjonalnymi dodatkowymi kosztami dla Sprzedającego, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, w tym wartość produktu w dobrym stanie i ciężar naruszenia umowy.
Konsument ma również prawo, w zależności od ciężaru naruszenia, żądać proporcjonalnego obniżenia równowartości lub odstąpić od umowy sprzedaży, jeżeli:
- Sprzedający nie wykonał naprawy lub wymiany, lub wykonał ją, ale w części lub w całości nie spełnił poniższych warunków
- Sprzedający na własny koszt musi zapewnić zwrot wymienionego towaru
- Jeśli naprawa lub wymiana zmusza do usunięcia takiego towaru, który zgodnie z charakterem i celem towaru – przed rozpoznaniem wady – został uruchomiony, wtedy obowiązek dotyczący naprawy lub wymiany pociąga za sobą usunięcie nieodpowiedniego towaru i uruchomienie lub usunięcie towaru dostarczonego jako zamiennik lub naprawionego towaru oraz ponoszenie kosztów uruchomienia.
- Odmówił doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową
- Pojawiła się ponowna wada wykonania, niezależnie od tego, że Sprzedający spróbował doprowadzić towar do stanu zgodnego z umową
- Wada wykonania jest tak duża, że uzasadnia natychmiastową obniżkę ceny lub natychmiastowe zakończenie umowy kupna-sprzedaży, lub
- Sprzedający nie zobowiązał się do doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową lub z okoliczności wynika, że przedsiębiorca nie doprowadzi towaru do stanu zgodnego z umową w rozsądnym terminie lub bez znaczącej szkody dla Konsumenta.
Jeśli Konsument, powołując się na wadliwe wykonanie, pragnie zakończyć umowę kupna-sprzedaży, Sprzedającego obciąża udowodnienie tego, że wada jest znikoma.
Konsument ma prawo wstrzymania części lub całości pozostałej jeszcze ceny zakupu, w zależności od wielkości naruszenia umowy, do czasu wywiązania się przez Sprzedawcę ze swoich zobowiązań dotyczących prawidłowości wykonania i wadliwej realizacji.
Ogólna reguła to to, że:
- Sprzedający na własny koszt musi zapewnić zwrot wymienionego towaru
- jeśli naprawa lub wymiana zmusza do usunięcia takiego towaru, który zgodnie z charakterem i celem towaru – przed rozpoznaniem wady – został uruchomiony, wtedy obowiązek dotyczący naprawy lub wymiany pociąga za sobą usunięcie nieodpowiedniego towaru i uruchomienie lub usunięcie towaru dostarczonego jako zamiennik lub naprawionego towaru oraz ponoszenie kosztów uruchomienia.
Realny czas na naprawę lub wymianę towaru należy liczyć od tego terminu, kiedy Konsument poinformował o wadzie przedsiębiorcę.
W celu naprawy lub wymiany towaru Konsument musi przekazać go do dyspozycji przedsiębiorstwa.
Obniżenie równowartości świadczenia jest proporcjonalne, jeżeli jego kwota jest równa różnicy między wartością towaru należną Konsumentowi z tytułu wykonania umowy a wartością towaru faktycznie otrzymanego przez Konsumenta.
Przysługujące Konsumentowi prawo gwarancji na materiał dotyczące zakończenia umowy kupna-sprzedaży może być wykonane poprzez złożenie oświadczenia zaadresowanego do Sprzedającego wyrażającego decyzję dotyczącą zakończenia umowy.
Jeśli na podstawie umowy kupna-sprzedaży wadliwe wykonanie dotyczy tylko określonej części dostarczonego towaru i w odniesieniu do niej spełnione są warunki prawne dotyczące odstąpienia od umowy, Konsument może zakończyć umowę kupna-sprzedaży tylko w odniesieniu do wadliwego towaru, ale również w odniesieniu do innych towarów zakupionych wraz z nimi również może wypowiedzieć umowę, jeżeli nie można zasadnie oczekiwać od Konsumenta, że zachowa tylko towar zgodny z umową.
Jeśli Konsument wymówi w całości umowę sprzedaży lub na podstawie umowy kupna-sprzedaży tylko w odniesieniu do części dostarczonych towarów, wtedy
- Konsument musi na koszt Sprzedającego zwrócić Sprzedającemu towary, o których jest mowa oraz
- Sprzedający niezwłocznie musi zwrócić Konsumentowi cenę zakupu za dane towary, w momencie otrzymania towaru lub potwierdzenia o zwrocie towaru.
W jakim terminie można egzekwować żądania gwarancji na materiał?
Wadę należy zgłosić niezwłocznie po jej odkryciu. Wada zgłoszona w ciągu dwóch miesięcy od jej odkrycia uważana jest za wadę zgłoszoną bez opóźnienia. Równocześnie pragniemy zauważyć, że nie można egzekwować już praw gwarancji na materiał po upływie dwuletniego okresu przedawnienia od wykonania umowy. Jeśli przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Konsumentem i przedsiębiorstwem jest przedmiot używany, strony mogą ustalić krótszy czas przedawnienia; jednak i w tym przypadku okres przedawnienia nie może być krótszy niż jeden rok.
Wobec kogo można egzekwować roszczenia gwarancji na materiał?
Roszczenia dotyczące gwarancji na materiał można egzekwować wobec Sprzedającego.
Jakie są inne warunki egzekwowania praw gwarancji na materiał?
W celu egzekwowania roszczeń gwarancji na materiał nie ma innych warunków niż zgłoszenie wady w ciągu sześciu miesięcy (w przypadku sprzedaży towaru w ciągu roku) od realizacji sprzedaży, jeśli zostanie potwierdzone, że produkt lub usługa została zapewniona przez Sprzedającego. Natomiast po upływie sześciu miesięcy (w przypadku sprzedaży towaru w ciągu roku) od realizacji już Pan/Pani musi udowodnić, że wada odkryta przez Pana/Panią istniała już w momencie realizacji umowy.
Gwarancja na produkt
W jakim przypadku można skorzystać z prawa gwarancji na produkt?
W przypadku wady rzeczy ruchomej (produktu) zgodnie z Pana/Pani wyborem można dochodzić roszczeń gwarancyjnych na materiał lub gwarancji na produkt.
Jakie ma Pan/Pani prawa na podstawie roszczenia gwarancyjnego na produkt?
Jako roszczenie gwarancji na produkt można prosić jedynie o naprawę lub wymianę wadliwego towaru.
W jakim przypadku produkt klasyfikowany jest jako wadliwy?
Produkt wtedy jest wadliwy, jeśli nie odpowiada aktualnym wymogom jakościowym wprowadzenia do obrotu lub jeśli nie posiada cech występujących w opisie podanym przez producenta.
W jakim terminie można egzekwować roszczenia gwarancji na produkt?
Roszczeń gwarancyjnych na produkt można dochodzić w ciągu dwóch lat, licząc od wprowadzenia przez producenta produktu do obrotu. Po tym okresie to prawo jest utracone.
Wobec kogo i przy spełnieniu jakich innych warunków można egzekwować roszczenia gwarancyjne na produkt?
Roszczeń gwarancyjnych na produkt można dochodzić wyłącznie od producenta lub dystrybutora rzeczy ruchomych. W przypadku egzekwowania roszczeń gwarancyjnych na produkt wada musi być udowodniona przez Pana/Panią.
W jakim przypadku producent (dystrybutor) jest zwolniony z obowiązku gwarancji na produkt?
Producent (dystrybutor) tylko i wyłącznie wtedy jest zwolniony z obowiązku gwarancji na produkt, jeśli umie udowodnić, że:
- Produkt nie został wyprodukowany oraz wprowadzony do obrotu w zakresie jego działalności handlowej lub
- Zgodnie z wiedzą naukową i techniczną w okresie wprowadzenia produktu do obrotu wada nie była rozpoznawalna lub
- Wada produktu wynika z zastosowania przepisów lub obowiązujących przepisów urzędowych.
Wystarczy jeśli producent (dystrybutor) udowodni jeden powód zwolnienia.
Pragniemy zwrócić uwagę, że z powodu tej samej wady nie można egzekwować równocześnie, równolegle ze sobą roszczeń gwarancji na materiał i gwarancji na produkt. Natomiast w przypadku jeśli roszczenie gwarancyjne na produkt zostanie pomyślnie egzekwowane, można dochodzić roszczenia gwarancyjnego wobec producenta za wymieniony produkt lub naprawioną część.
Rękojmia
W jakim przypadku można skorzystać z rękojmi?
Na podstawie Rozporządzenia rządowego 151/2003 (IX.22.) w sprawie obowiązkowej rękojmi na niektóre dobra trwałego użytku, Sprzedający w przypadku sprzedaży jest zobowiązany do udzielenia rękojmi na nowe konsumenckie towary trwałego użytku wymienione w Załączniku 1 Rozporządzenia (np.: artykuły techniczne, narzędzia, maszyny), oraz w zakresie tutaj określonym na ich akcesoria i części zamienne (zwane dalej wspólnie dobrami konsumpcyjnymi).
Oprócz tego Sprzedający sam może podjąć się zapewnienia rękojmi, w przypadku której kupującemu klasyfikowanemu jako Konsument należy przekazać oświadczenie o rękojmi.
Oświadczenie o rękojmi należy przekazać do dyspozycji Konsumenta na trwałym nośniku danych, najpóźniej do daty dostawy towaru.
Oświadczenie rękojmi musi zawierać:
- jednoznaczne oświadczenie odnośnie tego, że w przypadku sprzedaży wadliwego towaru zgodnie z przepisami prawnymi Konsument ma prawo do nieodpłatnego skorzystania z prawa gwarancyjnego na materiał, tych praw rękojmia nie dotyczy,
- nazwisko i imię oraz adres osoby uprawnionej do rękojmi,
- sposób postępowania przez Konsumenta w celu dochodzenia rękojmi
- oznaczenie tego towaru, którego rękojmia dotyczy i
- warunki rękojmi.
Jakie prawa i w jakich terminach przysługują Panu /Pani w przypadku obowiązkowej rękojmi?
Prawa rękojmi
Kupujący na podstawie prawa rękojmi może skorzystać z głównej reguły naprawy lub wymiany oraz może naprawić wadę na koszt podmiotu zobowiązanego, może poprosić o obniżenie ceny oraz w ostateczności może odstąpić od umowy, jeśli podmiot zobowiązany nie podejmuje się naprawy lub wymiany, nie może spełnić tego zobowiązania w odpowiednim terminie, dbając o interes podmiotu uprawnionego lub jeśli wygasł interes posiadacza praw w zakresie naprawy, lub wymiany.
W przypadku wyboru przez Kupującego naprawy może wyegzekwować to roszczenie w siedzibie, dowolnym zakładzie lub oddziale Sprzedającego i bezpośrednio w punkcie usługowym oznaczonym na karcie gwarancyjnej.
Termin egzekwowania
Roszczenie rękojmi może być egzekwowane w okresie gwarancyjnym (w okresie rękojmi), zgodnie z Rozporządzeniem rządowym o okresie rękojmi nr 151/2003 (IX. 22.):
- . w przypadku ceny zakupu osiągającej 117 PLN, ale nieprzekraczającej 1165 PLN, jeden rok,
- w przypadku ceny zakupu przekraczającej 1165 PLN, ale nie osiągającej 2915 PLN, dwa lata,
- przy cenie zakupu powyżej 2915 PLN, trzy lata.
Niedotrzymanie tych terminów będzie skutkować utratą praw, natomiast w przypadku naprawy towaru konsumpcyjnego okres rękojmi ulega przedłużeniu o czas od dnia dostarczenia do naprawy do czasu, w którym Kupujący nie mógł korzystać z towaru konsumpcyjnego zgodnie z przeznaczeniem z powodu wady.
Okres rękojmi rozpoczyna się w dniu przekazania artykułu konsumpcyjnego dla Kupującego lub jeśli uruchomienia dokonuje Sprzedający lub jego pełnomocnik, wtedy zaczyna się od dnia uruchomienia.
Jeśli Kupujący artykuł konsumpcyjny uruchomi w okresie przekraczającym sześć miesięcy licząc od przekazania, wtedy terminem rozpoczęcia rękojmi jest dzień przekazania artykułu konsumpcyjnego.
Przepisy związane z obsługą roszczeń gwarancyjnych
Przy naprawie Sprzedający dołoży starań, aby naprawa została dokonana w ciągu 15 dni. Okres naprawy rozpoczyna się z chwilą przyjęcia towaru konsumpcyjnego.
Jeśli okres naprawy lub wymiany przekroczy piętnaście dni, wtedy Sprzedający ma obowiązek poinformowania Kupującego o przewidzianym okresie naprawy lub wymiany.
Jeśli w okresie rękojmi w trakcie pierwszej naprawy artykułu konsumpcyjnego Sprzedający stwierdzi, że artykuł konsumpcyjny nie może zostać naprawiony i o ile Kupujący nie postanowi inaczej, Sprzedający ma obowiązek wymiany artykułu konsumpcyjnego w ciągu ośmiu dni. Jeśli nie ma możliwości wymiany artykułu konsumpcyjnego, Sprzedający ma obowiązek zwrotu ceny zakupu w ciągu ośmiu dni po okazaniu przez Konsumenta dokumentu potwierdzającego zapłatę jego równowartości na podstawie faktury lub paragonu zgodnie z ustawą o podatku od towarów.
Kupujący akceptując OWU wyraża zgodę na to, aby informacja została zrealizowana drogą elektroniczną lub w sposób odpowiedni do potwierdzenia jej odbioru przez Kupującego.
O ile Sprzedający nie potrafi naprawić artykułu konsumpcyjnego w ciągu 30 dni:
- jeśli Kupujący wyrazi na to zgodę, naprawa dla niego może być wykonana w późniejszym terminie, lub
- o ile Kupujący nie wyrazi zgody na późniejszą realizację naprawy lub w związku z tym nie wyrazi swojej opinii, dla niego artykuł konsumpcyjny należy wymienić w ciągu ośmiu dni po bezskutecznym upływie 30-dniowego okresu, lub
- o ile Kupujący nie wyraża zgody na późniejszą realizację naprawy lub w związku z tym nie wyrazi swojej opinii, ale nie ma możliwości wymiany artykułu konsumpcyjnego, wtedy po bezskutecznym upływie 30-dniowego okresu w ciągu ośmiu dni należy zwrócić mu kwotę zakupu występującą na fakturze lub paragonie.
O ile artykuł konsumpcyjny ulega uszkodzeniu po raz czwarty, Kupujący ma prawo:
- zwrócić się do Sprzedającego z roszczeniem naprawy, lub
- zamiast roszczenia naprawy zgodnie z § 6:159 akapitem (2) punktem b) ustawy V z 2013r. o Kodeksie Cywilnym może poprosić Sprzedającego o proporcjonalne obniżenie ceny zakupu, lub
- zamiast roszczenia naprawy zgodnie z § 6:159 akapitem (2) punktem b) ustawy V z 2013r. o Kodeksie Cywilnym może naprawić artykuł konsumpcyjny na koszt Sprzedającego, lub
- o ile Kupujący nie skorzysta z tych praw (naprawa, obniżenie ceny i naprawa przez kogo innego na koszt Sprzedającego) lub w związku z tymi możliwościami nie złożył oświadczenia, należy w ciągu 8 dni wymienić mu artykuł konsumpcyjny, jeśli nie ma możliwości wymiany artykułu, należy w ciągu ośmiu dni zwrócić mu cenę zakupu widniejącą na fakturze lub paragonie.
Wyjątki
Przepisy zapisane w punkcie „Przepisy związane z obsługą roszczeń gwarancyjnych” nie dotyczą elektrycznego rowera, elektrycznej hulajnogi, quada, motoroweru, samochodu campingowego, przyczepy campingowej, samochodu campingowego z przyczepą, przyczepy oraz motorowych pojazdów wodnych.
W przypadku tych produktów Sprzedający również powinien dążyć do tego, aby roszczenie naprawy było zrealizowane w ciągu 15 dni.
Jeśli okres naprawy lub wymiany przekroczy piętnaście dni, wtedy Sprzedający ma obowiązek powiadomienia Kupującego o przewidywanym okresie naprawy lub wymiany.
Jaki jest stosunek rękojmi do innych praw gwarancyjnych?
Rękojmia obowiązuje poza prawami gwarancyjnymi (gwarancją na produkt i materiał), podstawową różnicą między ogólnymi prawami gwarancyjnymi a rękojmią jest to, że w przypadku rękojmi ciężar udowadniania jest korzystniejszy dla konsumenta.
Zgodnie z Rozporządzeniem rządowym 151/2003 artykuły konsumpcyjne podlegające pod obowiązkową rękojmię ze stałym połączeniem oraz o ciężarze przekraczającym 10 kg lub niemożliwe do transportu w środkach publicznych jako bagaż podręczny, za wyjątkiem pojazdów, należy naprawiać na miejscu eksploatacji. Jeśli nie ma możliwości naprawy w miejscu eksploatacji, o demontaż i montaż musi zadbać przedsiębiorstwo lub w przypadku roszczenia skierowanego bezpośrednio do usługodawcy zajmującego się naprawą, firma naprawcza.
Zobowiązanie Sprzedawcy w okresie obowiązywania rękojmi nie może zawierać takich warunków dla Konsumenta, które są bardziej niekorzystne niż te prawa, które wynikają z przepisów obowiązkowej rękojmi. Natomiast po tym warunki dobrowolnej rękojmi mogą być dowolnie ustalane, natomiast rękojmia w tym przypadku nie narusza ustawowych praw Konsumenta, w tym gwarancji na materiał.
Żądanie wymiany w ciągu trzech dni roboczych
W przypadku sprzedaży przez Sklep internetowy obowiązuje możliwość wymiany w ciągu trzech dni roboczych. Żądanie wymiany w ciągu trzech dni roboczych może być egzekwowane w przypadku nowych, trwałych artykułów konsumpcyjnych podlegających pod Rozporządzenie rządowe 151/2003. (IX. 22.), zgodnie z którym, jeśli ktoś egzekwuje wymianę w ciągu 3 dni roboczych, wtedy sprzedający tak ma to rozumieć, że produkt w momencie sprzedaży już był wadliwy i produkt ma być wymieniony bez problemu.
Kiedy Sprzedający jest zwolniony z obowiązku rękojmi?
Sprzedający tylko w tym przypadku jest zwolniony z obowiązku rękojmi, jeśli udowodni, że powód wady powstał po realizacji umowy.
Pragniemy zwrócić uwagę, że z powodu tej samej wady nie można egzekwować równocześnie, równolegle ze sobą roszczeń gwarancji na materiał i rękojmi oraz gwarancji na produkt i rękojmi, natomiast Pana/Pani prawa wynikające z rękojmi są niezależne od Pana/Pani uprawnień gwarancyjnych.